8. mar 2011 22:10
Ker enakopravnosti ni in je še precej časa ne bo (če sploh)... Z vsako reklamo za pralni prašek, z vsakim sklicevanjem ženskih funkcij na "naravne", z vsakim 8. marcem, ki se ga praznuje na način kot ga prikazuje ilustracija JanisJoplin iz teme Osmi marec se nas postavlja "nazaj na svoje mesto". Zato nekaj malega za v razmislek: zakaj sintagma človekove pravice žensk? Ker so bile ženske pravice skozi stoletja pripoznanja univerzalnih človekovih pravic videne kot »drugačne«; te pravice so bile zaradi domnevne drugačnosti videne kot manj pomembne in zanemarjene. Številne kršitve pravic žensk in zločine proti njim se dolgo časa ni štelo in definiralo kot kršitve pravic, pa tudi njihove osebne pravice ne kot pravice. Razlogi za to so segali od mnenja, da gre za preveč trivialne zadeve, za kulturne, verske ali nacionale posebnosti, do stališča, da gre za zasebne zadeve žensk in moških. Ker ženske pravice niso bile videne kot človekove pravice na sebi (ženske niso bile »ljudje«, men oziroma les hommes). Že ob sprejemanju deklaracije (ZN ,1948, Splošna deklaracija o človekovih pravicah) je bilo postavljeno legitimno vprašanje, ki je izviralo iz dotedanjih izkušenj s spoštovanjem človekovih pravic, namreč vprašanje, ali morda "rights of man" spet ne bodo v celoti vključevale žensk. Prav zato so bile rights of man nadomeščene s sintagmo "human rights", hkrati pa je bila enakost spolov izrecno poudarjena v preambuli in še nekaterih členih deklaracije. Prav tako je bil v celotni rabi deklaracije privzet termin »vsakdo« (everyone namesto every man), torej nevtralna raba te besede, ki ne more aludirati zgolj na moške. Vidimo lahko, da se je deklariranje pravic žensk v veliki meri ponavljalo, da so zagovori potekali vedno na novo, da pravice žensk niso bile avtomatično priznane kot univerzalne. Od prve »dodatne« ženske deklaracije dalje lahko vidimo, da v resnici niso pomenile »razširitve pravic«. Pokazale so predvsem, da na pravicah ni nič avtomatično univerzalnega, kar bi vključevalo katere koli skupine ali posameznike, če si te ne bodo prizadevale za uveljavitev pravic in za svoje lastno vključevanje. Povzeto po: Jalušič, V., Zagorac, D. (ur.) (2004): Človekove pravice žensk. Uvodna pojasnila in dokumenti. Eleanor